Test dig selv – og se om du har brug for hjælp!

Man kan have lidt eller meget stress – og det kan vise sig på forskellige måder. For nemhedens skyld inddeler vi stress i 4 niveauer.

 

Det vi alle oplever flere gange dagligt.

Vi oplever alle akut stress flere gange dagligt. Det er en helt naturlig reaktion i kroppen, når du f.eks bliver forskrækket, urolig eller på anden måde oplever et øjeblik af utryghed. Kroppen beskytter dig mod “faren” ved at skyde en dosis adrenalin ud i din krop. På den måde får du lige lidt super-kræfter til at klare dig igennem situationen.

 

Det begynder at kunne mærkes.

Når du har presset dig selv lidt for længe og der er blevet kortere imellem de akutte stress situationer – reagerer kroppen med et stærkere stof, – nemlig kortisol. Dette hormon gør dig i stand til at udholde lidt mere og løbe lidt stærkere. Din krop tror, du er i fare og kortisolen hjælper til, at du overlever denne fare. Der er nu tale om Moderat stress (niveau 2).

 

Nu gør det nas.

Kronisk stress (niveau 3) opstår, når du har løbet så længe, at du knap kan løbe mere. Dine ben kan næsten ikke flytte sig mere og der er virkelig tale om en overlevelsesmekanisme. For overhovedet at holde dig oprejst, bilder din hjerne dig ind, at alt er godt. Dét eller dét skal bare lige overstås, – så bliver alt godt igen. Du har brug for hjælp til at komme videre og bryde dit mønster.

 

En hjælper må på banen.

Sidste niveau er Sammenbruddet (niveau 4). Din krop har holdt dig gående på hormoner så længe, at det ikke længere er muligt at holde dig oprejst. Hverken krop eller psyke fungerer længere og en sygemelding er eneste mulighed. Du har brug for hjælp til langsomt at komme på benene igen.

Hvor lang tid der går, inden man hopper fra et niveau til det næste, er meget individuelt. Det kommer dels an på hvilke stressfaktorer, der er i spil, – men dels også det enkelte menneskes bagage.

Du kan se nogle af de typiske symptomer i skemaet nedenfor. Alle symptomer vil ikke optræde hos alle, – så du genkender måske kun nogle af dem.

 

Test dig selv og se om du har brug for hjælp.

Fakta om stress:

  • Ca. 430.000 danskere (10-12%) har alvorlige stress symptomer hver dag.
  • Der er ca 35.000 danskere sygemeldt med stress hver dag.
  • Hvert år dør 1.400 mennesker som følge af stress.
  • 3.000 er førtidspensionister som følge af stress

 

Kilde: Stressforeningen.dk

Niveau 1

 logo_cirkelmoenster

Akut stress

  • Rysten på hænder
  • Tør i munden
  • Tics
  • Sommerfugle i maven
  • Toilettrængende
  • Vippende knæ
  • Uro i kroppen
  • Anspændt
  • Spiser hurtigt
  • Klikker med kuglepen
  • Øget puls
  • Hjertebanken
  • Svedige hænder

 

Niveau 2

logo_cirkelmoenster 

Moderat Stress

  • Hovedpine
  • Uro i indre
  • Søvnproblemer
  • Appetitforstyrrelse (crawings, kvalme etc)
  • Galoperende hjerte
  • Koncentrationsbesvær
  • Kort lunte
  • Energiforlagt / føler dig brugt
  • Maveproblemer
  • Træthed
  • Tankemylder
  • Tics i højere grad
  • Kvinder bliver grådlabile
  • Mænd bliver indelukkede
  • Kritisk sind – leder efter fejl
  • Brug for stimulanser (kaffe, sukker, nikotin etc)

Niveau 3

logo_cirkelmoenster 

Kronisk stress

  • Hovedpine (stresshjelm)
  • Dirrende indre
  • Tankemylder
  • Søvnproblemer
  • Appetitforstyrrelser (over-/underspisning)
  • Galoperende hjerte
  • Rysten
  • Ryg- og nakkeproblemer
  • Dårlig hukommelse
  • Koncentrationsbesvær
  • Svimmelhed
  • Kort lunte / aggressiv
  • Sved
  • Angst
  • Maveproblemer
  • Iboende sygdomme blusser op
  • Uforklarlige sygdomme opstår

Niveau 4

logo_cirkelmoenster 

Sammenbruddet

  • Uro i indre
  • Tankemylder
  • Søvnløshed
  • Galoperende hjerte
  • Aggresiv
  • Rysten
  • Mundtørhed
  • Hukommelsestab
  • Maveproblemer
  • Magtesløshed
  • Udbrændt
  • Depression / angst
  • Svært ved at læse
  • Svært at tage tøj på
  • Meget svært ved at tage beslutninger
  • Nervesammenbrud
  • Blodpropper
  • Hårtab

HUSK – du har ikke nødvendigvis alle symptomer på hvert niveau!